12/07/13

Comunicat operationalizare avion medical SMURD

Avionul medical destinat SMURD este un proiect al Fundatiei pentru SMURD, in colaborare cu Inspectoratul general de aviatie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Imagine avion SMURD

Fundatia pentru SMURD a demarat in anul 2011 şi a continuat, in 2012, campania de redirectionare a 2% din impozitul pe venit, intitulata „Nu lasa distanta pana la spital sa devina incurabila. Ajuta-ne sa scurtam distante pentru a salva vieti”, in vederea colectarii fondurilor necesare achizitiei unui avion sanitar destinat SMURD. Importanta achizitionarii acestui aparat de zbor, special construit si dotat pentru interventii de urgenta, este reliefata de numarul foarte mare de misiuni executate cu un aparat de zbor inchiriat – 138. Dincolo de acesta simpla cifra stau, insa, peste 138 vieti omeneşti salvate daca avem in vedere si cele trei misiuni de transplant de organe.

In anul 2012 a fost demarata actiunea de achizitie a avionului care a fost identificat in Austria, functionând ca avion ambulanta. In urma achizitionarii au fost efectuate lucrări de intretinere si actualizare a resurselor de zbor, pentru ca aeronava să fie operabilă in conditii optime.

Avionul de tip Piper PA-42 Cheyenne III, fabricat in SUA, a fost achizitionat in anul 2012, ca avion second hand cu 5500 de ore de zbor efectuate şi este dotat cu echipamente medicale noi conform standardelor europene pentru a putea efectua misiuni umanitare  de salvare a pacientilor in stare grava, in regim gratuit pentru intreaga populatie, pe timp de zi şi noapte in conditii meteorologice complexe, alaturi de elicopterele SMURD.

Avionul este deservit de 3 echipaje a cate 2 piloti militari, ce au fost transferati din cadrul Ministerului Apararii Nationale in structura Inspectoratului General de Aviatie, Ministerul Afacerilor Interne in toamna anului 2012.

Aeronava SMURD este importanta ca un instrument complementar cu elicopterele SMURD avand in vedere ca, pentru distantele mari, avionul este mult mai eficient reducand timpul şi costurile şi permitand ca elicopterele sa ramana libere pentru interventiile de urgenta in zona lor de activitate.

Imagine avion SMURD

Mai mult in cazul conditiilor meteo nefavorabile, avionul este un mijloc de transport mult mai sigur şi permite executarea unor misiuni ce nu pot fi realizate cu elicopterele SMURD. De exemplu, pentru o misiune de la Baia Mare la Bucureşti, cu elicopterul sunt necesare cel putin 5 şi 6 ore dus-intors, iar costurile sunt pe masura, pe cand, prin utilizarea avionului, misiunea poate fi executata, in cel mult 2 – 3 ore iar costurile aferente sunt mai reduse.

Avionul este botezat dupa numele doamnei doctor Monica Cardoş, aceasta fiind primul medic SMURD cazut la datorie in cazul prabuşirii elicopterului SMURD Mureş din 2003, la Cojocna, in judetul Cluj. Numele doamnei doctor este imprimat pe avion din respect şi recunoştinta pentru ea şi pentru toti colegii, din cadrul SMURD, care au cazut la datorie.

In colectarea de fonduri au participat un numar mare de tineri voluntari la nivel national precum si reprezentanti din cadrul mai multor inspectorate pentru situatii de urgenta care au participat la aceste actiuni in timpul lor liber. La ceremonia de operationalizare au fost invitati un numar de voluntari si reprezentanti ISU, pentru a le fi inmanate diplome de recunoastere.

Caracteristici generale:

  • 2 motoare Pratt and Whitney PT6A-41
  • Greutate max. 5080 Kg
  • Altitudine max. 10.000 m
  • Autonomie de zbor: 3000 Km sau aproximativ 5 ore
  • Viteza maxima: 560 Km/h
  • Dimensiuni: lungime 13.23 m, anvergura  14.53 m, inaltime 4.5 m
  • Capacitate: varianta medicala: 2 piloti+2 (medic-asistent) + 2 targi/transport persoane: 2 piloti + 9 pasageri
  • Combustibil: carburant de aviatie Jet A1.

Pentru achizitia si operationalizarea aeronavei a fost alocat bugetul de 1.008.255 EUR, reprezentand:

  • 757.300 EUR, valoarea de achizitie a avionului SMURD ce include aeronava cu resursele existente, o serie de lucrari de imbunatatire, 2 targi medicale, inscriptionarea avionului etc.;
  • 55.400 EUR reprezentând cursurile de pregatire ale echipei de tehnicieni din cadrul Inspectoratului General de Aviatie, ce vor asigura mentenanta de bază a avionului;
  • 22.965 EUR pentru achizitia tuturor truselor de service necesare echipei de tehnicieni;
  • 6.350 EUR (8.120 USD), asigurarea Aviation Hull „All risks” and Liability Insurance, a aeronavei;
  • 97.000 EUR, pentru cursurile de pregatire ale echipei de piloti ai avionului SMURD, necesare acreditarii fiecarui pilot, pentru zbor cu acest tip de avion, ce a inclus un numar de cel putin 15 ore de zbor / pilot pentru cei 6 piloti si costul instructorului si obtinerea licentelor necesare;
  • 57.040 EUR, echipamente medicale necesare asigurarii ingrijirilor la nivel de terapie intensiva pe durata zborului;
  • 12.200 EUR, reparatia unei piese defectate pe durata perioadei de instruire a pilotilor;

Avionul va incepe activitatea in data de 15 iulie 2013, fiind disponibil 24 de ore din 24 si 7 zile din 7, cu exceptia perioadelor de revizie. Fundatia pentru SMURD incearcă sa achizitioneze un al doilea avion de acelasi tip, astfel incât activitatea aero-medicala sa nu se intrerupa in viitor, in cazul in care unul dintre cele doua avioane se afla in revizie.

Aeronava a fost transferata in proprietatea Ministerului Afacerilor Interne, respectiv a Inspectoratului General de Aviatie si este inmatriculata militar cu numarul 112-1.

Proiectul a fost sprijinit si de partenerii traditionali ai Fundatiei pentru SMURD: E.ON Romania, C.N. Loteria Romana, METRO Group, Raiffeisen, Rompetrol, Vodafone dar si de sponsori ai Fundatiei pentru SMURD: ING Asigurari de Viata sau Müller Hartburg Dienstleistungsges.mbH si alte companii care au fost alaturi.

Sambata, 13 iulie 2013, incepand cu ora 09.30 pana la 17.00, avionul este prezentat, pe Aeroportul Baneasa, publicului larg.

Fundatia pentru SMURD

Bucuresti, 12 iulie 2013